Přejít k obsahu


Pochod živých. Odpověď na Pochody smrti?

Citace: [] TARANT, Z. Pochod živých. Odpověď na Pochody smrti?. AntropoWebzin, 2010, roč. 2010, č. 3, s. 225-232. ISSN: 1801-8807
Druh: ČLÁNEK
Jazyk publikace: cze
Anglický název: March of the Living. A Response to the Death Marches?
Rok vydání: 2010
Název zdroje: Západočeská univerzita v Plzni
Autoři: Mgr. Zbynek Tarant
Abstrakt CZ: Pochod živých (March of the Living, Mic'ad ha-Chajjim) je projektem organizace International March of the Living (dále jen MOL), založené v roce 1988 Avrahamem Hirschsonem. Celá akce, nazývaná souhrnně ?March of the Living? je vůbec nejrozsáhlejším aktem na připomínku jom ha-šoa, i když zdaleka není prvním projektem svého druhu. Před rokem 1988 ji předcházela série exkurzí pořádaných izraelským ministerstvem školství či organizací typu United Jewish Appeal. Kompletní program sestává z náročného, cca týden trvajícího pobytu v Polsku a Izraeli. Mladí lidé z celého světa jsou přivedeni na klíčová místa holocaustu v Polsku (Majdanek, Treblinka, Osvětim) a následně se účastní klíčové části ?Pochodu živých? z Osvětimi do Březinky. Po této katarzi se kmenoví účastníci odebírají do Izraele, kde se účastní oslav jom ha-zikaron (Den památky padlých ve válce za nezávislost) a jom ha-acma'ut (Izraelský den nezávislosti). Celý program, organizovaný institucí International March of the Living, založenou roku 1998 Avrahamem Hirschsonem se stal důležitým mezníkem v životě židovské mládeže do té míry, že je místy přirovnáván k přechodovému rituálu Bar Micva. Na druhé straně se stal současně terčem kritiky a kontroverze. Autor tohoto článku se zúčastnil Pochodu živých v letech 2008 a 2010. Následující řádky obsahují autorovy postřehy z terénu, interpretace relevantních rituálů a stručný souhrn soudobé židovské diskuse o povaze a smyslu akce samé. Může se Pochod živých stát skutečně důstojnou odpovědí na Pochody smrti?
Abstrakt EN: Abstract?The so-called 'March of the Living ' program is the largest holocaust memorial event in the world. The whole 10 to 14 days-long program, attended by thousands of participants, consists of visits to former Nazi extermination camps in Treblinka and Majdanek and culminates by 3 km memorial march from Auschwitz to Birkenau. After a powerful ceremony in Birkenau, the participants continue their journey to Israel, where they take part in Yom ha-Zikaron remeberance (IDF fallen soldiers memorial day) and Yom ha-Atzma?ut (Israeli independence day) celebrations. The whole event, organized by the International March of the Living organization, founded in 1998 by Avraham Hirschson became an important event in the lives of Jewish youth to the extent, that it is sometimes compared to the famous 'Bar Mitzvah' ritual of transcendance. On the other hand, the program became subject of criticism and conthroversy. Author of this article took part in the event in 2008 and 2010. The following lines contain author?s observations, interpretation of the relevant rituals and simple retrieval of contemporary Jewish discussion about the nature and meaning of the event itself. Could the March of the Living be 'the ' adequate response to the Death-Marches?
Klíčová slova

Zpět

Patička