Přejít k obsahu


Vliv počasí na nákupní chování na internetu na příkladu z České republiky

Citace:
PRANTL, D., EGER, L. Vliv počasí na nákupní chování na internetu na příkladu z České republiky. Trendy v podnikání, 2015, roč. neuveden, č. 3, s. 36-43. ISSN: 1805-0603
Druh: ČLÁNEK
Jazyk publikace: cze
Anglický název: The influence of weather on consumer behavior on Internet, case study from the Czech Republic
Rok vydání: 2015
Autoři: Bc. David Prantl , Doc. PaedDr. Ludvík Eger CSc.
Abstrakt CZ: Předložená studie zkoumá vztah mezi počasím a chováním spotřebitelů na internetu. V příspěvku prezentujeme empirickou studii, jež objasňuje, jak počasí ovlivňuje spotřebitelské chování v oblasti e-commerce (B2C). Studie prokázala, že teploty (zejména v létě) mají vliv na spotřebitelské chování na internetu. Stále více a více nakupování probíhá online a spotřebitelské aktivity na internetu vykazují sezónní ovlivnění počasím. Studie objasňuje, do jaké míry může ovlivňovat počasí změny ve spotřebitelském chování na internetu během roku.
Abstrakt EN: Weather has influences on consumer purchase behavior. Various conditions and temperature ranges impact what customers buy, when they buy, how much they buy, and why they buy.This study examines the relationship between weather and consumer behavior on the Internet. In this paper, we provide empirical evidence to explain how the weather affects consumer behavior in e-commerce (B2C). The study proved that temperatures (especially in summer) influence consumer behavior on the Internet. More and more retailing is undertaken online and consumer activities tend to be influenced by the phase of the seasonal climate. Short term weather events (e.g. tropical temperature in the summer) have a direct effect on the traffic demand and castomer behavior. Longer term effects, reected through seasonal changes in temperature and daylight duration, have a slower inuence on the Internet traffic and customer behavior. The research study clarifies the extent to which weather can be used legitimately to explain unanticipated changes in customer behavior on the internet during the year.
Klíčová slova

Zpět

Patička