Přejít k obsahu

Inteligentní elektromobil

monitoruje základní zdravotní funkce řidiče

Tým konstruktérů z Fakulty strojní Západočeské univerzity v Plzni má našlápnuto k další senzaci. Po loňském mimořádném úspěchu s retro sportovním elektromobilem EHR pracuje zhruba desetičlenný tým na projektu inteligentního městského elektromobilu (IME) vybaveného systémy pro monitorování vozu i jeho řidiče. Výsledný efekt? Možné snížení počtu dopravních nehod v důsledku nepředvídatelného zdravotního selhání řidiče.

     Speciální projekt si dal za cíl vytvořit elektromobil s technickou novinkou bezpečnostního zařízení signalizujícího možné dopravní riziko v důsledku monitorovaných změn zdravotního stavu řidiče (náhlé změny tělesné teploty, krevního tlaku, srdeční činnosti atd.). Zařízení s vlastní rozhodovací činností by pak včas varovalo osádku vozu či vyslalo nouzový signál i pro okolí – například skrze výstražná světla nebo další signály záchrannému systému s určenou pozicí vozu, případně by vozidlo nouzově zastavilo. 

     „Navrhovaný systém diagnostiky řidiče musí být samozřejmě propojen a vyhodnocován s dalšími technickými systémy vozidla – není všemocný, sám o sobě nesmí zasahovat přímo do řízení. Ale ve spojení s telemetrií vozu, která sleduje například pohyb a polohu auta, je schopen z nestandardních reakcí řidiče včas predikovat možné riziko a upozornit na ně. Pokud by navrhované bezpečnostní technologie fungovaly dle našich představ, bylo by možné jich využívat jako vstupu do systému vozidel například pro automatické hlídání vzdálenosti mezi vozidly, pro aktivaci brzdového asistenta a podobně. To vše by mohlo eliminovat či zmírňovat následky těžkých havárií zapříčiněných náhlou zdravotní indispozicí řidiče, která zpravidla končí jízdou v protisměru, nezatočením v zatáčce a podobně,“ vysvětluje Josef Formánek, vedoucí projektového týmu.

     Skloubit bezchybné fungování vývojových technologií elektromobilu však není vůbec jednoduché z hlediska získávání adekvátních dat, ani jejich zpracování v reálném čase. Přesto Josef Formánek doufá, že se to konstrukčnímu týmu z Fakulty strojní ve spolupráci s odborníky z Fakulty aplikovaných věd a Fakulty zdravotnických studií u prototypového elektromobilu  IME podaří.  Na diagnostice řidiče pracuje výzkumný tým ZČU zhruba dva roky.  Systém se vyvíjí pro “univerzálnější použití” v tom smyslu, aby jej v budoucnu bylo možné integrovat jako bezpečnostní modul nejen do automobilů, ale třeba i do i výrobních strojů a zařízení.

     „Inovativní výstupy přináší i vývoj systému řízení akumulátorů, které jsou u elektromobilů důležité pro správné využívání „zásobárny energie“. I zde jsme přistoupili k využívání telemetrických dat. To vše proto, aby se co nejlépe využila definovaná kapacita elektrické energie s co nejlepšími dojezdovými vlastnostmi. Vše se zatím testuje na dataloggrech a zjišťuje se potřebnost informací a dat,“ dodává Josef Formánek.

    Inteligentní městský elektromobil Fakulty strojní (pracovně kapotovaný modelem Opel Corsa) už měli možnost v reálu vidět návštěvníci zářijových Dnů vědy a techniky ZČU na plzeňském náměstí.

A. Vaverková



21.11.11
  • Inteligentní elektromobil

Zpět na seznam aktualit

Patička